Ehet-e epret, málnát, bogyós gyümölcsöt a szoptató anya?

Igen, természetesen ehet:) Remélem, az összes érintett szoptató anyához eljut a hír, aki még nem hallotta, hogy a szoptatás idején nincs szükség semmilyen ételféleség fogyasztásának korlátozására, legalábbis a szoptatás miatt nem, és egészséges anyából, egészséges babából kiindulva. Egyelőre nem állnak rendelkezésre olyan tudományos adatok, amelyek igazolnák a kábetűsök, a babfélék, a bogyós gyümölcsök, a rostok, a laktóz és bármi más étel fogyasztásának kártékony voltát. Például a puffasztásért felelősnek tartott cellulózmolekulák egyébként sem jutnak be a tejbe nagy méretük miatt.

És milyen lesz a hasam utána?

Ez a kérdés hosszú ideig fel sem merül, hiszen a legfontosabb cél az, hogy a baba épségben, egészségben világra jöjjön. A terhességi csíkokra azonban előbb-utóbb a legtöbb kismama kénytelen rácsodálkozni. Vajon mire számíthatunk? El fognak múlni? Létezik rá valamiféle csodakenőcs vagy hatékony eltüntető eljárás?

A legjobb sportok baba mellett

Jól teszed, ha már a szülés utáni első hetekben elgondolkodsz azon, milyen rendszeres sportolási lehetőséget tudnál beiktatni az életedbe, és mi az, ami pillanatnyi lehetőségeidnek és szükségleteidnek a legjobban megfelel. A közkeletű tévhitekkel ellentétben nem ártalmas a szoptatás idején folytatott intenzív testmozgás. A nők többsége mindig is sokat mozgott, dolgozott, miközben a kisbabáját is ellátta, szoptatta.

Szoptatás és gyógyszerszedés

A betegség soha nem jön jókor, de fokozott aggodalmat válthat ki, ha egy szoptató anya betegszik meg. Márpedig ez nem annyira ritka, mint gondolnánk, mivel a szoptatási időszak akár éveket is felölelhet, és ennyi idő alatt szinte lehetetlen, hogy elkerüljünk minden fertőzést.

Vannak, akik már a várandósságnak régóta ismert, krónikus betegséggel vágnak neki, hiszen egy jól karbantartott pajzsmirigy-, vagy cukorbetegség, illetve más hosszan tartó betegség nem akadálya az egészséges gyermek születésének.

Nem csak a babának, a mamának is jó – a szoptatás 5 előnye

Vitathatatlan, hogy a csecsemő számára az anyatej az ideális táplálék, mely megfelelő mennyiségben és minőségben tartalmaz minden olyan összetevőt, amire a csöppségnek szüksége van. A szoptatással kapcsolatban mégis rengeteg a közhely és a tévhit, pedig az Egészségügyi Világszervezet és az UNICEF ajánlása egyértelmű: lehetőleg hat hónapos koráig kizárólag, majd azon túl kétéves koráig vagy tovább érdemes anyatejjel táplálni a csemetét. Bár általában kevesebb szó esik róla, a hosszú távú szoptatás az édesanyára is jótékonyan hat testileg-lelkileg. Cikkünkben a szoptatás előnyeit mutatjuk be – ezúttal az anyuka oldaláról közelítve.

Az 5 legfontosabb lépés a szoptatás alatti fogyókúrához

Sokan vélik úgy, hogy a szoptatás ideje alatt nem szabad fogyókúrázni, mert “elmegy tőle a tej”. Valójában attól, hogy csökken a kalóriabevitel és változik az étrend összetétele, nem várható csökkenés a tejmennyiségben. A legtöbb nő szervezete úgy működik, hogy a szülés utáni időszakban, a szoptatás első félévében tartalékolásra rendezkedik be. Vagyis kifejezetten hajlamosak lehetünk néhány plusz kiló raktározására. Ez valószínűleg a természet óvintézkedése, hogy az anyai raktárak bőségesek legyenek akkor is, ha éppen táplálék szűkében vagyunk.

Szoptatás műtéti altatás után

Előfordul, hogy a szoptató anya műtéten esik át. Ilyenkor majdnem mindig felmerül a kérdés, hogy vajon biztonságos-e kisbabája szoptatása altatás után. A közhiedelem úgy tartja, hogy az altatószerek erős hatásúak és veszélyesek, így jelenlétük az anyatejben erőteljes káros hatással lehet annak a kisbabának az egészségére, aki ezt a tejet elfogyasztja. Ennek megfelelően az anyáknak általában azt javasolják, hogy műtét után 24 órára függesszék fel a szoptatást, és ezalatt fejjék és öntsék ki a tejüket. De vajon helytálló-e ez a tanács? Biztonságos a szoptatás altatás és műtét után?